FANDOM

Marvel.png

Marvel Comics - amerykańskie wydawnictwo komiksowe, słynne z serii o zmutowanych superbohaterach, takich jak Spider-Man, Kapitan Ameryka czy Iron Man.

HistoriaEdytuj

Wydawnictwo zostało założone w 1939 roku jako Timely Publications, kiedy to wyszły pierwsze komiksy o superbohaterach (w tym o Human Torch), zaś w 1941 światło dzienne ujrzała pierwsza publikacja o Kapitanie Ameryka.

W latach 50. firma działała pod nazwą Atlas Comics i rozszerzyła swoją działalność na horrory, romanse, przygodowe, westerny i wiele innych serii. Lata 60. to zmiana nazwy na Marvel Comics i powrót do korzeni firmy spowodowany ofensywą wydawnictwa DC (Batman, Superman). Wtedy też stworzono Spider-Mana i pierwsze kreskówki o superbohaterach.

W latach 70. firma powróciła do wydawania horrorów i komiksów przygodowych, zaś lata 80. to rozkwit Marvela - crossovery serii okazały się hitem (zwłaszcza Secret Wars) i zakupiono od Lucasfilm Ltd. licencję na publikowanie ilustrowanych zeszytów Indiana Jones (lecz straciła ją, tak jak na Gwiezdne wojny, na przełomie lat 80. i 90.).

Na przełomie tysiącleci wydawnictwu zagroziło bankructwo, zażegnane jednak zakończeniem wielu zbędnych serii i wprowadzeniu Ultimate, czyli historii o starych bohaterach w nowym, innym wydaniu. Obecnie Marvel skupia się na kręceniu dochodowych filmów z herosami w roli głównej (Iron Man, The Incredible Hulk)

Wydane komiksyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki