FANDOM

Kanon, kanon wydawniczy (ang. Canon lub na wzór gwiezdnowojennego Holocronu Indycronem) to zbiór wszystkich tych faktów dotyczących świata Indiany Jones, które nie są wzajemnie sprzeczne i w sposób najpełniejszy opisują rzeczywistość tego świata. Kanon jest tworzony przez publikowanie informacji w źródłach - książkach, filmach, grach komputerowych itp. - licencjonowanych przez Lucasfilm Ltd.. Opracowany został na wzór kanonu z Gwiezdnych wojen przez jego "strażnika" Lelanda Cheea.

Możliwe jest pojawianie się treści licencjonowanych (pochodzących z zatwierdzonych przez Lucasfilm źródeł), jednak niekanonicznych - czyli będących "wariacjami na temat przygód Indiany Jones" i nie zaliczających się do "historii" i "rzeczywistości" świata. Do nich można zaliczyć adaptacje komputerowe i konsolowe czy Star Wars Tales 19.

Głównym wyznacznikiem kanoniczności jest zgodność danego faktu z wydarzeniami przedstawionymi w filmach kinowych oraz wypowiedziami twórców, a dalej - z kolejnymi kręgami źródeł (np. po premierze Królestwa Kryształowej Czaszki niekanoniczna stała się książka Gold von El Dorado). W przypadku adaptacji filmów za niekanoniczne uznaje się wszystkie wydarzenia z nimi niezgodne (np. wspomniane adaptacje komputerowe i konsolowe czy niektóre fragmenty książek i komiksów). W przypadku wprowadzenia późniejszych zmian w opublikowanych już źródłach (jak np. przerobienie Kronik młodego Indiany Jonesa na Przygody młodego Indiany Jonesa), za obowiązującą uważana jest wersja nowsza.

Kręgi kanonu Edytuj

Fanon Edytuj

Fanon to określenie oznaczające wszelką niekanoniczną, nielicencjonowaną twórczość fanów w obszarze świata Indiany Jonesa - np. w formie fanfilmów, fanfików, fanartów itd (nazwa powstała z połączenia słów fan i kanon). Ze względu na to jest pomijany w jakichkolwiek publikacjach jako źródło.

Pierwotna wersja tego artykułu pochodzi z Biblioteki Ossus (zgodnie z licencją GFDL).
Hasło można obejrzeć pod tym adresem, natomiast historia i autorzy zmian są tutaj.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki