FANDOM

IJAHDA.jpg
Indiana Jones and his Desktop Adventures
Producent LucasArts
Wydawca LucasArts
Data wydania 1996
Gatunek Przygodowa, zręcznościowa
Platforma PC, Mac

Indiana Jones and his Desktop Adventures to pierwsza gra komputerowa z serii Desktop Adventures, wydana w 1996 roku.

IJAHDAS.jpg

Obrazek z gry

RozgrywkaEdytuj

Gra uruchamia się w małym oknie, podobnie jak Saper czy Pasjans w systemie Windows. Głównym celem gry jest rozwiązywaniu różnych zagadek, w większości polegających na otwieraniu przejść lub łączeniu przedmiotów, ułatwiających zakończenie rozgrywki. Ta jest za każdym razem inna (twórcy podają, że są miliardy możliwych rozwiązań), gdyż za każdym razem komputer generuje różny świat, przez co rozgrywka jest niepowtarzalna, a trwa ona do 30 minut. Nie ma jednej określonej fabuły, ale zawsze akcja toczy w Ameryce Środkowej w latach 30. XX wieku. Z reguły polega ona na odnalezieniu lub odzyskaniu z rąk nazistów bądź rabusiów jakiś cennych artefaktów.

PostacieEdytuj

  • Indiana Jones - amerykański archeolog, awanturnik, poszukiwacz skarbów. Sterujemy nim podczas gry.
  • Marcus Brody - przyjaciel Jonesa, od którego dostaje nowe eksponaty do muzeum
  • dr Victor Van Loon - nazistowski archeolog, prowadzący pod osłoną kontyngentu niemieckiego prace wykopaliskowe w Meksyku.
  • gen. Anton Schlossberg - dowódca sił niemieckich w Meksyku.
  • Bonifacio - latynoski staruszek siedzący przy fontannie.

PrzeciwnicyEdytuj

  • Latynosi - bandyci uzbrojeni w broń palną, najczęstsi ludzcy przeciwnicy spotykani w grze.
  • Niemcy - naziści uzbrojeni w broń palną, spotykani najczęściej przy różnych przedmiotach ważnych dla dalszej rozgrywki
  • Indianie - tubylcy uzbrojeni w łuki lub włócznie.
  • węże, pająki, skorpiony, jaguary - miejscowa fauna, zadająca obrażenia tylko podczas bezpośredniego napotkania.
  • żyjące kolumny, duchy - istoty nie pochodzące z tego świata, spotykane w dalszych częściach gry, atakujące z bliska.

PrzedmiotyEdytuj

  • apteczki, banany, tequile, yerba buena - środki regenerujące siły witalne, utracone podczas walki.
  • mapa - przedstawia świat, w którym toczy się rozgrywka. Znajdowana niedaleko miejsca rozpoczęcia gry, zaś poszczególne symbole oznaczają:
    • koło - miejsce rozpoczęcia gry.
    • czerwony krzyżyk - położenie Indy'ego na mapie.
    • jasny krzyżyk - miejsca zastępujące mapy.
    • kwadrat - plansza. Ciemny - nieodkryta, jasny - odkryta.
    • puzzel - łamigłówka. Ciemny - rozwiązana, jasna - nierozwiązana.
    • drzwi - przejście do innej części świata, niedostępnej drogą pieszą. Czarne odblokowane, jasne - nieodblokowane.
    • blokada przejścia - aby ją zdjąć należy rozwiązać zagadkę.
    • gwiazda - finałowa plansza. Ciemna - zagadka rozwiązana, jasna - zagadka nierozwiązana.

BronieEdytuj

  • bliski dystans
    • bicz - pierwsza broń, jaką znajduje Indy podczas rozgrywki.
    • maczeta - broń o podobnych właściwościach co bicz, lecz o zwiększonej sile rażenia.
    • aztecki miecz - najpotężniejsza broń w grze, znajdowana zazwyczaj na samym końcu rozgrywki.
  • daleki dystans
    • rewolwer/luger - znajdowany po pokonaniu przeciwnika w niego uzbrojonego (nazisty lub rabusia). Posiada limitowaną ilość amunicji.
    • łuk i strzały - znajdowane po pokonaniu Indianina.
  • włócznia - broń zarówno na bliski dystans (właściwości podobne jak maczeta), jak i daleki.

CiekawostkiEdytuj

  • Druga (i ostatnia) część serii Desktop Adventures bazowała na Gwiezdnych wojnach i nazywała się Star Wars: Yoda Stories. W wersji na GBC jest nawet małe cameo Jonesa, kiedy to Luke Skywalker przypadkowo znajduje jego zamiast Hana Solo. Obie gry nie należą do oficjalnego kanonu.
  • Obecnie LucasArts nie prowadzi już sprzedaży gier z tej serii, lecz gra wciąż nie ma statusu freeware, gdyż wciąż można spotkać na aukcjach dyskietki 3 1/2 calowe z programem.
  • Wersji demonstracyjnej gry nie można ukończyć.
  • W grze można znaleźć malowidła podobne do tych z Nazca, co sugeruje, że fabuła toczy się w Peru, w Ameryce Środkowej. Jednak jest to sprzeczne z m.in. słowami Indiany.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki