Fandom

Indiana Jones Wiki

Fedora

314stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Fedoraszara.jpg

Szara fedora

Fedora – nieodłączne nakrycie głowy Indiany Jonesa. Jest to charakterystycznie ukształtowany filcowy kapelusz z rondem, wklęsłą fałdą wzdłuż główki i czarną kokardą (przybraniem).

Historia Edytuj

Słowo Fedora, pochodzi ze sztuki napisanej przez Victoriena Sardou w roku 1882. Bohaterka gry, Księżniczka Fédora, nosiła kapelusz podobny do fedory.

We wczesnych latach dwudziestego wieku, fedora największą popularnością cieszyła się w miastach ze względu na to, że była elegancka, doskonale chroniła głowę przed wiatrem i deszczem, a także można była ją zwinąć, kiedy nie była potrzebna. Fedora kojarzona jest również z gangsterami, a także policjantami, którzy próbowali ich pojmać.

Popularność filcowego kapelusza zakończyła się wielką rozmaitością stylów. Fedorę można było nabyć w prawie każdym kolorze, jednak najpopularniejsze z nich to czarny, szary i brązowy.

W filmach Hollywood z lat czterdziestych, często pojawiają się aktorzy w filcowych kapeluszach, którzy najczęściej grają policjantów, gangsterów czy detektywów. Fedora jest charakterystyczną częścią odzieży Humphrey'a Bogarta w filmie Casablanca oraz oczywiście nieodłącznym kapeluszem Indiany Jonesa

popularność fedory znacznie spadła w późnych latach 50 i wczesnych 60 i została zastąpiona kapeluszami z mniejszym rondem, które były wygodniejsze, a także nie utrudniały prowadzenia samochodu.

Słynny filcowy kapelusz powrócił w wielkim stylu dopiero na początku dwudziestego pierwszego wieku. Modę na noszenie fedory przywrócili młodzi artyści, którzy podczas swych koncertów nosili właśnie te kapelusze.

Zwyczaje Edytuj

  • Zwykle zdejmuje się fedorę z głowy chwytając za jej koronę.
  • Kapelusze zazwyczaj zdejmuje się wchodząc do pomieszczenia, za wyjątkiem przedsionków i wind.
  • Gdy mężczyzna rozpoczyna rozmowę z kobietą, również powinien zdjąć z głowy kapelusz.

CiekawostkiEdytuj

  • Kapelusze używane w Poszukiwaczach zaginionej Arki wyprodukowała brytyjska firma The Herbert Johnson Hat Shop.
  • Indiana Jones posiadał dwa rodzaje fedory. Brązową, którą nosił podczas swych wypraw i szarą używaną na co dzień.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki